Participants
Patricia Garrido Quiñones
Amb un perfil híbrid entre l’educació i les arts, la seva trajectòria es construeix com a pedagoga, gestora i mediadora cultural, i creadora (principalment escènica).
Graduada en Pedagogia a la Universitat de Barcelona i formada en educació en el lleure en diverses institucions, el seu recorregut en el món educatiu destaca per la seva activitat relacionada amb l’àmbit artístic, sent pedagoga d’arts escèniques i dansa durant més de deu anys.
Gestora cultural des de 2013, des d’equipaments culturals i iniciatives de proximitat, s’especialitza en l’àmbit cultural educatiu i comunitari.
Directora del Centre Cívic i Espai de Gent Gran Baró de Viver des de 2022 i dinamitzadora del mateix centre des de 2015, on s’encarrega de la programació cultural i coordina els seus projectes, com el projecte educatiu del centre o el pla estratègic de feminisme de l’equipament, amb el disseny d’un projecte i la creació d’un grup de dones vinculat a la pràctica artística.
Com a mediadora d’Educació i Cultura, guanya una Beca Premis Barcelona 2020 (creades per l’Institut de Cultura de Barcelona) – Categoria Cultura i Educació – pel Programa DIORAMA D’AULA, El procés d’ensenyament i aprenentatge a través de l’experiència artística, amb la que dissenya i coordina un projecte amb la Fàbrica de Creació Nau Ivanow i l’Institut Joan Fuster.
És fundadora i directora de CADEERA – JORNADES D’EDUCACIÓ I CULTURA Espai de gestió de coneixement sobre educació i cultura.
Forma part, com a mediadora, de l’equip Teatronika, Associació de divulgació científica i cultural que treballa amb intel·ligència artificial, robòtica i arts escèniques.
Dissenya el projecte L’ESCENA EN JOC, Projecte d’aproximació i descoberta de les arts en viu, per a l’Escola L’Estel i la Fàbrica de Creació Nau Ivanow.
Forma part de diversos projectes educatius i culturals en la seva gestió, producció i participació, a Catalunya, Portugal i Cap Verd.
La seva trajectòria artística ha estat sempre dins l’àmbit escènic, experimentant amb les arts vives, amb formacions i creacions com a intèrpret, creadora o directora escènica, i formant part de diversos projectes artístics, dels que se’n destaquen:
- Creació, direcció, disseny il·luminació i actriu a “Sol”. Cia. Teatro Al Cuadrado, amb el Premi a la Millor Il·luminació en el cicle “Mostra’t”.
- Creació, direcció i intèrpret a “Exèrshit!”. Cia. Teatro Al Cuadrado, amb el Premi Especial del Jurat dels Premis 9 de Teatre del cicle “Fica’t al SAT!”, el Premi “Mostra’t” -Premi del Jurat- i el Premi a la millor direcció del cicle “Mostra’t”.
Actualment, estudia el Màster Educació Interdisciplinària de les Arts a la Universitat de Barcelona.
Arantza Labuena
Artista multidisciplinar, directora i creadora escènica, ballarina, dramaturga i escriptora. Fundadora i directora de Labuena Compañía, amb qui ha creat les peces Osos en el agua, La dona del sac, A placer i el projecte escènic comunitari La Bugada, amb el que es revisen els rols de gènere des d’una perspectiva feminista i amb el que va rebre la nominació als Premis de la Dansa de Catalunya l’any 2020.
Cursant el Grau de Belles Arts, Diplomada en Magisteri, especialitzada en Educació Especial, Postgraduada en Migració i minories i Màster en Dansa Moviment Teràpia, es forma en dansa i teatre amb coreògrafs i mestres d’àmbit nacional i internacional traçant un itinerari propi.
Des de 1996 ha treballat en nombrosos projectes on la dansa i la pedagogia han estat una eina bàsica d’inclusió social; Sudansa, Tots Dansen, Nats nus i Apropa Cultura són alguns exemples. Des del 2015 desenvolupa acuradament la seva tasca com a assessora escènica i dramaturga, acompanyant procesos creatius des de diferents vessants, des del text, des del cos o des de la mirada global de la dramatúrgia. Ha acompanyat artistes i companyies com Reinaldo Ribeiro, Colectivo Lamajara, amb el Premi Réplica al Millor espectacle de Dansa per Ígnea, Les Impuxibles a Aüc i La pell als Marges o Prostíbulo Poético, entre d’altres.
El 2019 li encarreguen la codirecció artística i la dramatúrgia de la producció Órdago a la Grande, peça accessible i inclusiva estrenada al TNC, dins la III Edició del Festival Simbiòtic, i el mateix any li encarreguen també la direcció artística de la inauguració del Memorial de la presó dones de Les Corts, juntament amb el Departament de Memòria Històrica de l’Ajuntament de Barcelona, La Caldera Les Corts i La Taula de Dones de Les Corts. El següent any, fins a enguany, forma part de l’equip directiu del Danseu Festival.
El 2021 comissaria i dirigeix l’exposició audiovisual Un Castell Propi al Castell de Montjuïc, fruit de la investigació per la peça Kiri Island, peça site específic al Castell de Montjuïc que crea i dirigeix dins el marc del Festival Grec de Barcelona.
Enguany continua dirigint el projecte artístic Labuena. Té entre mans dos solos acompanyats Brava. RavE de TorA amb Marina Tomás Amado i Solo para machos amb Alfredo Ramos. Acaba de publicar el seu primer llibre en solitari Besar en caso de emergencia, mirada retrospectiva dels 10 anys del Danseu Festival i manté una correspondència artística amb la fotògrafa i ballarina Nora Baylach basada en relats ficcionats i fotografies autobiogràfiques.
Carles Araguz
Format com a fotògraf a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (2021) i doctor per la Universitat Politècnica de Catalunya (2019), el seu perfil híbrid li permet desenvolupar una trajectòria eclèctica vinculada a la producció d’imatges, la tecnologia i la docència.
Des de 2019 compagina la seva activitat com a fotògraf i artista visual amb la impartició de seminaris i tallers sobre art digital i tecnologies de l’art, i la docència universitària.
Actualment és professor als graus universitaris de l’Escola Massana, i Elisava – Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC), on imparteix assignatures vinculades al llenguatge visual, les experiències interactives i la direcció d’art en la producció d’imatges.
La seva producció artística és temàticament diversa i s’interessa tant pels mecanismes de generació d’imatges convencionals com per per la integració d’eines computacionals i generatives, la programació de gràfics procedurals i la producció de sistemes interactius en entorns performàtics.
Beatriz Liebe Masferrer
Creadora Escènica i Gestora Cultural, formada en interpretació teatral a la Universidad Católica de Chile i Master of Fine Arts Creative Producing a The Royal Central School of Speech and Drama, a Londres, Regne Unit.
Ha estat directora del Centre Cívic Baró de Viver de Barcelona, coordinadora de projectes com Butaka Teatre Jove i L’Escola Va de Bolo a la Fundació Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya, Codirectora del Festival PIIGS Dramatúrgia sobre la Crisi (Festival Grec, Nau Ivanow), entre d’altres.
Com a directora de teatre ha estrenat més de 20 espectacles a diversos escenaris d’àmbit nacional (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Institut del Teatre, Festival TNT, entre d’altres) i internacional (Festival Off Avignon, Univ. A. Bello – Santiago de Xile, etc.). L’únic que tenen en comú és la curiositat per experimentar amb els límits de les arts escèniques i l’expressió.
Ha participat com a ponent a nombroses instàncies sobre accessibilitat, diversitat i cultura comunitària: World Association for Psychosocial Rehabilitation Congress (WAPR) 2018, Jornades Cultura Viva 2018, The Global Anti-Stigma Alliance (GASA) 2019, 7a edició del Fòrum del Sistema Públic d’Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya 2019, Jornadas sobre Inclusión Social y Educación en las Artes Escénicas del INAEM 2020, Voices of Culture 2022 – structured dialogue between the cultural sector in the European Union and the European Commission, entre moltes altres. També en altres relacionades amb les arts escèniques, la IA i la robòtica: Kosmopolis 2019, Idees Digitals 2022 o més recentment a l’Espai PRO de la Fira Mediterrània de Manresa.
Actualment, és part de l’equip de direcció de l’Altre Festival Internacional d’Arts Escèniques i Salut Mental, del qual també és cofundadora; i Codirectora de Teatronika, Robotics for Society, Culture and Arts.
Silvia Burset Burillo
Llicenciada en Belles Arts i doctora en Comunicació, Art i Educació per la Universitat de Barcelona. És professora del departament de Didàctiques Aplicades de la Facultat d’Educació-UB. Forma part del grup de recerca consolidat DIDPATRI (Didàctica del Patrimoni, Museografia Comprensiva i Noves Tecnologies) i del grup GID-CAV (Grup d’Innovació Docent Consolidat en Comunicació Audiovisual). Actualment ocupa el càrrec de Vicedegana de Qualitat i d’Innovació Academicodocent. També és coordinadora del Màster universitari oficial Educació Interdisciplinària de les Arts de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona.
La seva recerca se centra en les relacions que s’estableixen entre l’àmbit de les arts plàstiques i el món de l’educació. En aquest sentit prenen especial rellevància conceptes com els de didàctica de l’art, creativitat i cultura visual. També estudia les interrelacions entre text i imatge generadores de discursos multimodals, en diferents entorns, contextos i suports.
Ha publicat diversos articles i capítols de llibre relacionats amb la pedagogia de les arts plàstiques i el desenvolupament de competències en l’àmbit de l’educació formal i els processos creatius. Col·labora en la creació de diferents projectes educatius (cursos, activitats, màsters i postgraus, i materials diversos) relacionats amb la didàctica de les arts plàstiques amb diferents centres i institucions.
Enric Prats Gil
Doctor en Pedagogia i Màster en Literatura Comparada. Professor de Pedagogia Internacional, de la Universitat de Barcelona. Membre del Programa MIF, de Millora i Innovació en la Formació de Mestres, del Consell Interuniversitari de Catalunya. Membre del Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social, de la Universitat de Barcelona. Director de la col·lecció “Pedagogies UB”, d’Edicions UB. Cap de Redacció de la revista Temps d’Educació. Coordinador de la secció Levana de la revista Compàs d’Amalgama. Co-coordinador de la secció “Ja ho deien”, de la revista Guix. Autor dels llibres: L’escola importa (2019), Aprendre de Lletres (2016), Teorizando en educación (2015), L’educació, una qüestió d’estat (2013), La complejidad en un centro de secundaria (2012) i Racismo en tiempos de globalización (2010).
Thomas Louvat
Director teatral, investigador i mediador cultural. Màster en Investigació Teatral. Cursant màster en Mediació i Creació Artística a la Universitat de la Sorbonne Nouvelle, Paris 3. En 2005 funda el projecte TeatroDENTRO a Barcelona, formació i producció artística en presons dins l’associació transFORMAS de la qual va ser director artístic fins al 2014. A partir de 2016 és director artístic de l’entitat VULNUS, arts vives i recerca. Des de 2017 és mediador cultural de la Caixa d’Eines, programa de cultura i educació del Pla de Barris – Ajuntament de Barcelona.
Mauricio Antonio Ortiz Rojas
Gestor cultural. Professor d’Educació Musical, Llicenciat en Educació, Màster en Direcció de Comunicació i Màrqueting Estratègic, i Màster en Gestió Cultural per la Universitat de Xile, amb experiència en disseny, planificació i gestió de projectes i programes culturals, destaquen iniciatives com la co-fundació i direcció dels certàmens Festival de Cinema d’Ovalle, DIVA FILM FEST de Valparaíso i OLAB, Laboratori de Projectes Cinematogràfics Emergents del Nord de Xile. Va formar part de la posada en marxa del Teatre Municipal d’Ovalle, des de la seva reinauguració, tenint sota la seva responsabilitat l’elaboració del Pla de Gestió del recinte (2015-2018) i el desenvolupament de la programació artística pel mateix període. Ha dut a terme processos de diagnòstic, creació i disseny de programes de formació, foment i mediació en l’àmbit cultural, exercint a més com a programador i productor de diverses iniciatives culturals com a Festival ARC i Fira del Llibre d’Ovalle. Com a professional de l’àmbit educatiu, ha estat part de processos formatius independents en gestió i màrqueting cultural. Actualment exerceix com a Coordinador del Projecte Escena Cultural de la Universidad de la Serena, és membre de Colectivo Palillos i assessora projectes i institucions culturals.
Judit López González
Historiadora de l’art i mediadora cultural. Des del 2012, desenvolupa tasques de mediació al Centre d’Art La Capella, tenint cura de les visites dinamitzades del centre i elaborant projectes específics especialment vinculats al context sociocultural del Raval. Des de 2019, coordina programes de connexió amb centres educatius del barri com Apadrina el teu equipament o Estius educatius. Combina la seva pràctica en l’àmbit de l’educació i la mediació amb col·laboracions performatives amb artistes del context de Barcelona, com Anna Dot, Antoni Hervàs o Joan Morey. Des del 2022 és la coordinadora de projectes pedagògics i de lleure del programa Temporals d’arts visuals que impulsa la Xarxa de Centres Cívics de Barcelona. Ha completat la seva formació amb cursos sobre interculturalitat, diversitat funcional, mediació patrimonial, mediació juvenil i noves tecnologies per a treballadors de museus.
Marta Rubio Tartera
Diplomatura Mestre/a Especialitat Educació Especial. Postgrau de Gestió i Direcció d’Escoles a la Universitat de Girona. Curs de formació en aspectes curriculars a través de la visita a diferents museus de la ciutat de Barcelona, a la Universitat de Barcelona. Mestra d’educació especial i Cap d’Estudis a l’escola La Farigola del Clot. Posada en marxa i creació del cicle mitjà i superior de l’escola de nova creació Fort Pienc. Directora de l’Escola L’Estel de Barcelona, centre educatiu de primària iniciant, amb la Fàbrica de Creació Nau Ivanow, un projecte creat amb la finalitat de vincular els dos centres a partir de la introducció dels infants i el claustre de l’escola a les arts en viu.
Carme Hoyas Fernández
Centre de Recursos Pedagògics (CRP de Sant Andreu) i Centre de Recursos Artístics de Barcelona (CRAB).
Mamen Zaera García-Muro
Centre de Recursos Pedagògics (CRP de Sant Andreu) i Centre de Recursos Artístics de Barcelona (CRAB).